Vitamin A – důležitý pro pokožku a oči

Nejznámější funkcí axerophtolu je jistě ta, která podporuje vizuální výkonnost. Kromě toho je důležitý pro následující procesy:

●     funkce a struktura kůže a sliznice

●     Ochrana kožních buněk před poškozením (např. ze slunce)

●     tvorba červených krvinek

●     tvorba kostí a hojení kostí

●     trávení / metabolismus bílkovin

●     ochrana nervových buněk (mozku, míchy, atd.)

●     posílení imunitního systému

●     pomoc při tvorbě protilátek a bílých krvinek

●     tvorba spermatu

●     tvorba hormonů (včetně estrogenu a testosteronu!)

●     v těhotenství vývoj embrya
mrkvový salát

Co se stane, když jej nemáme?

Vlastně je to pak celkem jednoduché, pokud tělo postrádá vitamín A, udělá vše, co je třeba. Nedostatek proto vede k:

●     vypadávání vlasů.

●     suchosti pokožky, vlasů a sliznic.

●     noční slepot.

●     rozmazanému vidění.

●     zvýšenému riziku infekce.

●     zvýšenému riziku rakoviny.

●     Snížené plodnosti.

●     únavě.

●     poruše růstu u dětí.

●     zhoršení pocitu pachu.

●     ztrátě chuti k jídlu.
zelená smoothie

Nežádoucí účinky předávkování.

Pozor: příliš mnoho vitaminu A je nezdravé! Tělo může vylučovat příliš mnoho požitého vitamínu jen velmi špatně, a proto ho ukládá do jater. Přebytek může vést k osteoporóze, patologickým změnám jater, sleziny a štítné žlázy, a dokonce i k cirhóze.

Ten, kdo jí maso, by měl věnovat pozornost produktům, které obsahují játra (játrové paštiky). Jen občas si je dejte k jídlu. To platí zejména pro děti. Těhotné ženy by se měly vyhnout jídlu s játry úplně a dávat pozor, aby nepožily příliš mnoho látky v potravinových doplňcích, protože by to mohlo poškodit plod.

Denní potřeba

Požadavek dospělého člověka liší v závislosti na pohlaví, životní situaci a věku. Muži mají obecně vyšší potřebu áčka než ženy. Obecně platí, že denní potřeba je 0,8 až 1 mg, ale může být i vyšší (v případě stresu, kouření, silného slunečního záření na pokožce, potravin bohatých na bílkoviny, konzumace alkoholu, léků).

Které potraviny jej obsahují?

V případě, že ovoce nebo zelenina mají barvu oranžovou, žlutou, tmavě zelenou nebo červenou, jsou šance, že v mnoha z nich jsou karotenoidy, vysoké. To zahrnuje mrkev, sladké brambory, kukuřici, papriku, rajčata, kapustu, špenát, brokolici a meruňky.

V živočišných produktech je přítomen jako retinol a je zvláště vysoký v játrech a tukových produktech. Například nejvyšší obsah áčka v živočišných potravinách po játrech je v másle, žloutku a tučných rybách, jako je losos.

Pokud chcete jíst jaterní speciality, stačí jen malý kousek jater. Ve vejcích, másle a mléčných výrobcích je poměr mnohem nižší, takže je (téměř) nemožné zcela uspokojit potřeby.

Dávejte pozor na kosmetiku

Doporučuje se nepodceňovat příjem vitaminu A prostřednictvím kosmetických přípravků. Tam se často používá jako prostředek proti stárnutí, který redukuje malé vrásky. Konzistentní používání takových kosmetických prostředků může vést k 25% zvýšení příjmu. To je obzvláště důležité, protože předávkování podporuje osteoporózu a právě starší ženy  používají kosmetiku proti stárnutí.